Search
  • Vašek na moři

Jachtař v době koronaviru – plány a výhledy na letošní rok

Jak si posádka S/Y Red Wolf stojí v dnešní nejisté době? Na co se těšíme a co nás naopak mrzí? Více o našich výhledech na letošní sezonu dále v článku...

Marina Lauterbach v době karanténních opatření. Ani Němci na jachting zatím nemají myšlenky.


Situace s ohledem na pandemii koronaviru, která nás všechny v posledních týdnech zasáhla, je velkým tématem sama o sobě. Na její hodnocení bude jistě dost času a prostoru i jinde než na blozích s jachtařskou tematikou. V tomto článku se proto zaměřím hlavně na implikace, které má současná situace pro nás, nadšené mořeplavce uvězněné ve vnitrozemské zemi.

Anglický pojem “landlocked country” dostává v posledních týdnech i druhý rozměr - spolu s naší zemí jsou nyní ve vnitrozemí uvězněni i její občané. Musím říct, že když jsme si naši loď kupovali, přemýšlel jsem nad mnoha riziky, která by nás v kontextu jejího vlastnictví mohla potkat. Varianta toho, že se na loď dlouhé týdny či měsíce nebude dát jet, mě ale nenapadla ani ve snu. V dnešních dnech si uvědomuji, že jsem se za poslední roky i díky častým cestám po Evropě mimoděk a možná i proti svému přesvědčení začal čím dál tím více cítit evropským občanem. To, že hranice stále ještě existují a mohou být po delší dobu uzavřené, tak přišlo jako studená sprcha.

Dost povzdechů nad psychologickým dopadem, který současná situace má na námořníka, který se už 16 let nemůže dočkat prvních jarních měsíců. Co to pro nás znamená prakticky?

  • Odložili jsme na neurčito plánovaný výlet na Rujánu pro zhodnocení stavu dna, opravení vnější manžety kolem saildrivu a nanesení jednoho antifoulingového nátěru.

  • Servis záchranného ostrůvku, který je v současné době na lodi a potřebuje dopravit do servisního místa v Rostocku, je rovněž odložen.

  • Loď zatím zůstává v hale, kde je zazimovaná.

  • Na neurčito odkládáme také plánované vylepšení: instalace lazy-jacku, vysílačky, autopilota, držáku na ipad i sítě na relling.

S jarními plavbami už jsme se tak nějak rozloučili, velký otazník se vznáší nad létem.

Pokud se situace letos zlepší a cestování přes hranice bude znovu povoleno, je jisté, že loď půjde na vodu tak rychle, jak jen to bude možné. V takovém případě i nejspíše vynecháme plánovaný servisní výlet a předsezoní servis včetně antifoulingu necháme udělat místní mechaniky. Na nás pak bude se rychle vypořádat s plánovanými vylepšeními, prioritu nejspíše dostane autopilot, bez kterého jsou delší cesty značně nepohodlné. Na případné další servisní zásahy s lodí na vodě budeme mít nějaký prostor, protože před vyplutím budeme muset zařídit revizi ostrůvku, na kterou potřebují v Rostocku minimálně 2 pracovní dny.

Když píši antifouling, tak tím myslím pouze onen jeden antifoulingový nátěr, který by pro letošní rok měl ještě stačit. Na podzim pak musíme loď z vody vytáhnout dříve a vyhradit si cca týden času na celkovou revizi antivegetačního nátěru – tedy oškrabání a obroušení stávající barvy a nanesení cca 6ti vrstev nových nátěrů. Tento komplexní, nákladný a pracný servis si loď už zaslouží, doporučený interval 10ti let už přesluhuje.

No a co letos dále? S jarními plavbami už jsme se tak nějak rozloučili, velký otazník se vznáší nad létem. V srpnu jsme měli v plánu třítýdenní výpravu do Dánska a na jih Švédska, kterou bych o rok odkládal opravdu nerad. Další plavby měly obecně vést zejména po Rujáně a po okolí, i když zuby jsme si brousili na výlet na Bornholm a v posledních dnech jsem v rámci suchozemského bloudění po Google Maps a Navionics začal přemýšlet i o polském Štětínu.

Věřím, že podobné pocity zažívá v jachtařské komunitě skoro každý. Naše touha začít první ucelenou sezonu s vlastní lodí je bezesporu srovnatelná s nutkáním okruhových jachtařů začít po dlouhé zimě znovu závodit, námořních jachtařů opět se vypravit do oblíbených destinací i dlouholetých mořeplavců, kterým současná situace boří jejich expediční plány. Nezbývá doufat, že vše bude rychle za námi a svět se vrátí opět do normálu dříve, než budou zase v trendu horská střediska.

74 views

O mně

Jsem jachtař, mořeplavec a námořní nadšenec. Většinu času na moři trávím na vlastní plachetnici S/Y Red Wolf kotvící na Rujaně na Baltu. Rozhodl jsem se žít, a tak pluju, abych žil.

 

Přečtěte si více

 

Kontaktujte mě

Rád vám zodpovím jakékoliv dotazy nebo poradím, jak se na Baltu zorientovat.

vaclav.huk@gmail.com

+420 720 159 464

 

© 2020 by Václav Huk